natatoma-on-tour.reismee.nl

Op de eerste camping

Wo 18-7 Na het verlaten van de stad Torun rijden we aan het einde van de middag naar Golub-Dobrzijn. We gaan binnen door via kleine wegen, dat deels word aangegeven door de vele wegwerkzaamheden .Voor ons aan de horizon pakken de wolken samen, maar wij rijden nog steeds in de zon. Uiteindelijk komen we aan bij het kasteel Zamek-Golubski wat is gebouwd van 1293 tot 1305. Daar zullen we proberen op de parkeerplaats te overnachten. Het gebied waar we door heen hebben gereden heeft veel last gehad van het noodweer , ondergelopen kelders en veel modder stromen op de weg. Gelukkig reden wij dus achter de buien aan.

We gaan eerst maar vragen of we hier mogen overnachten. De man bij de receptie gaf aan dat we dichter bij het kasteel moesten komen ivm de camera bewaking, Toen de bus binnen het bereik van de camera kwam snelde hij naar buiten dat het toch niet mocht hij had begrepen dat we gebruik zouden maken van de hotel functie van het kasteel. Polen en de Engelse taal is soms nog wel lastig.

Wij weer naar de oude plek terug en daar hebben we prima geslapen.Met een prachtig uitzicht op het kasteel en de stad, vooral laat op de avond met de vele schijnwerpers.

Do 19-7 Om 09.30 uur op naar het kasteel voor een bezoek, kaartje kopen??? ja het staat wel op het bord maar de man bij de ingang dacht alweer dat we bij de hotelgasten hoorde en duiden aan dat wij konden door lopen.Eerst maar vragen wat er te zien is en waar we heen moesten, ,, Heeft u een kaartje??¨ Wij mochten doorlopen zeiden ze!! Wilt u een Poolse gids? Die kunnen we toch niet volgen we lopen zelf wel wat rond ,dat is dan 2x 12 Zloty . We bezochten de kasteelkamers. We weten nu weer alles van de leefstijl van die tijd en we kennen nu alle manieren om te martelen geen feestje daar in de kelders, geen hobby van mij daar. Marijke wilde daar wel koffie (KAWA) dat moest ze dan zelf maar zetten, hier is het warme water en de koffie poeder, natuurlijk wel betalen voor de zelf arbeid. Later op de dag gaan we via Ostrova een mooie toeristische plaats aan een van de vele meren hier in de regio. We hebben lang staan kijken hoe je kon waterskieen aan een lange lijn die boven het water bewoog. Ook het terras is ons prima bevallen.¨s Avonds zijn we terecht gekomen in Borki Wielki een kleine parkeerplaats 1km naast de autobaan. We hadden snel contact met de beheerder/ eigenaar van het cafe /restaurant.

Hij kwam al snel aangelopen met zijn menukaart en vele verschillende talen maar het Nederlands ontbrak ,we vertelde dat we in de bus zouden eten, dat was goed maar we moesten hem da wel 10 Zloty betalen voor het parkeren en slapen (€2,32) Later onder het genot van wat drankjes was Marijke begonnen voor hem deze kaart te doen over zetten in het Nederlands. Wat we niet kende kwam uit de keuken en moesten we natuurlijk proeven, voor al het orgaanvlees was genieten???? Het was heel gezellig en deze Pool sprak Pools en Frans en zo werd het met wat drank in de man een bijzondere avond die we niet snel zullen vergeten.Heel de avond kosten nog geen € 4,64 voor 3 personen met eten en drinken.

Vr 20-7 We zijn vandaag ongeveer 50 km doorgereden en nemen een rustdag op de camping aan een geweldig mooi meer. We gaan wandelen naar het dorpje en langs het meer en overwegen een boot reisje te gaan maken en toen kwamen er veel zwarte wolken aan. Snel maar ergens naar binnen en wat drinken, varen kan straks ook nog wel. Al snel begon het te stort regenen. Helaas stonden onze spullen nog buiten op de camping, we hebben nu wat natte spullen in de bus maar het is gelukkig al weer droog.

Morgen proberen we de grens van Litouwen te halen??

nel

ik heb de vorige keer ook gereageerd weet niet of
dat dan overkomt???maar dit was weer een fijn verhaal
zo blijf ik goed op de hoogte,goede reis verder.

Ad en Meyriam

Verhaal is leuk en is goed overgekomen

Margriet

Het wordt steeds leuker! Jullie Frans een beetje opgepoetst en de gastheer blij gemaakt! Kaligrafie gebruikt Marijke of waren de drankjes toen inmiddels naar het hoofd gestegen! Lieve mensen fijn dat ook jullie zo genieten en het weer mee hebt op de donkere wolken na.