natatoma-on-tour.reismee.nl

1823 km van huis

Het weer blijft prachtig niet te heet zo ongeveer 23 graden met soms een donker wolkje. Prima uit te houden We gaan op pad en gaan richting Vilnius de hoofdstad van Litouwen. De wegen zijn goed maar erg recht het uitzicht links en rechts bomen en bomen en bomen. Als we meer in de beurt van de stad komen veranderd de omgeving akkerland met aan de horizon de grote stad. We rijden in spits tijd de stad binnen niet erg handig want het is natuurlijk erg druk. We gaan op zoek naar de stadscamping vlak bij de oude stad die we willen bezoeken. Na veel gedoe de camping gevonden maar je raad het al die was vol, we hebben de bus langs de weg gezet is een smalle straat bij een parkje en hebben daar prima geslapen. DE volgende morgen de stad in. Prachtige kerken, torens kasteel en winkels gezien, veel toeristen uit alle landen ,waar van er vele op pelgrimstocht waren. De stad is prachtig en zeker een bezoek waard.

Om 17.30 uur stappen we weer in en vervolgen onze weg naar het noorden richting Moletai, we gaan op zoek naar de camping met de mooie naam Appeleiland. Via een houten brug van slechte kwaliteit komen we op een klein eiland waar jaren geleden een Nederlander een camping is begonnen. In 15 minuten loop je het eiland rond en we staan op een prachtige terrassen plek.Voor elke camper of caravan is een mooie betonplaat en een mooi stuk gras we staan daar prima. We besluiten (woensdag 25-7) te gaan fietsen na eerst wat navraag te hebben gedaan over de wegen, er zijn hier in het binnenland veel zand wegen en steenslag wegen in het model van het ouderwetse wasbord. We kiezen toch maar voor de asfalt weg naar Moletai . In deze stad is niet veel te beleven ,maar we hadden daar een goed gesprek met een meisje van de VVV die ons wat meer verteld over de bevolking en hoe het jonge gezin vergaat om rond te komen. Als je €1000,00 verdiend heet dat een goed modaal inkomen,maar vele zitten daar ver onder, gevolg man en vrouw moeten werken. Een huis kopen kunnen jonge gezinnen niet in de grote steden te duur vertelde het meisje. Dat was dan ook voor haar de reden dat ze weer was terug gegaan naar haar geboorte dorp en dat haar vriend dan maar een uur moest rijden naar zijn werk. Ze waren nu zelf een huis aan het bouwen wat misschien wel €65.000,00 zou gaan kosten . Op het platte land zijn moestuinen van levensbelang, geld voor onderhoud aan huizen is er niet in dit deel van Litouwen, de houten huizen zien er slecht uit. Op het dorpsplein zitten veel vrouwen die bosbessen en paddenstoelen verkopen in de hoop zo wat bij te verdienen.

Foto? bij voegen blijft lastig die volgen later weer.

ad en meyriam

jullie bekijken het land en de inrichting niet oppervlakkig.
Vele details zijn leuk om te weten en zo steken wij er ook
nog iets van op.