natatoma-on-tour.reismee.nl

Op het verste punt van onze reis voorbij.

28/7 We zijn nu 2 weken onderweg. Vandaag lang in Tartu geweest, we hebben daar het oude centrum bekeken, het is de voormalige hoofdstad van Estland. Er was veel historie te zien en waren hier op aanraden van anderen het was zeker de moeite waard. We bezoeken de VVV en halen info op over het Noordelijke deel van het land. We gaan eerst naar Mustvee aan een groot meer, het grootse meer van Europa, we vinden langs de kant veel kleine dode visjes, volgens zeggen omdat het water te warm is. Toch zie je heel veel mensen in het water. Vele komen na het eten en voor het naar bed gaan nog even een duik nemen ter verkoeling want ook hier is het behoorlijk warm (27 graden) We slapen aan de haven en hebben goed contact met de mensen.

29/7 Naar aanleiding van het gesprek met een mevrouw besluiten nog wat meer naar het Noorden te reizen en stoppen bij Pannapungerja een prachtige locatie, aan een zij arm van het meer. We zetten de bus in de schaduw en we maken er gelijk een rustdag van. Rond etenstijd rijden we nog wat door voor een goede slaapplek, die vinden we in Romnika. We staan voor het hek bij een jeugd kamp voor kinderen uit Talinn, deze kinderen komen bij jeugdzorg vandaan en hebben daar even vakantie op kosten van de staat en de gemeente. Ze blijven daar 8 dagen en genieten van het strand de omgeving en sporten veel. We kregen een kaartje om van bezoeker en konden vrij over het terrein lopen, bij de disco kijken enz. We hebben ook nog lang staan praten met Ivar een begeleider en psycholoog en de directeur. 10 kinderen en 1 begeleider, de groep is 30 kinderen en slapen met hum begeleiders in een huis/flat Erg leuk om dit mee te maken.

30/7 En zijn op weg naar Narva de plaats voor net voor de Russische grens. De stad is saai en modern het centrum bestaat uit een aantal grote moderne warenhuizen. In dat pand zitten dan verschillende winkels en mensen die een deel van de hal huren, die zitten dan midden in het looppad met hun handel. Zo zit er midden in de hal een man te breien en verkoopt dan alles wat hij heeft gemaakt van mutsjes tot broekjes. We hebben het daar snel gezien en rijden door naar Narva-Joesuur we staan nu echt op de grens en maken een foto van het grenspaaltje alleen de rivier zit er nog tussen. We eten in een klein tentje en slapen daar tegen over.

? morgens hebben we op de route ook nog een heel oud houten klooster bezocht dat was in Kurrema. Het was een open klooster ze mochten met elkaar praten en iedereen had een taak, de tuin, schoon maken, koken, werken met bijen enz. Er waren veel nonnen in werk kleding en maar een paar in habijt. Er was ook nog een werkende bron waar veel mensen water uit kwamen halen, er stond daar een emmer aan een haak en verschillende trechters om de flesjes te vullen.

Anneke

Leuk jullie reis op deze manier te volgen. Gr.

Evert & Rob

Misschien een leuk cadeautje voor "grote broer" Marijke, zo'n zelfgebreide onderbroek. (Ontving de foto via de app)
Als klein jongetje droeg hij toch ook een wollen zwempakje??
Geniet maar verder van jullie reis met zoveel verschillende indrukken.

Marian

Those roads! Charlie and I have also driven on some "roads" like that towing our camper!Very interesting reading about and seeing the pictures of your adventures.

Margriet en Robert

Kijk, dat is nu slim. De eerste weken relatief snel naar het verste punt en dan langzaam aan terugkomen, leuk om jullie reis zo te volgen. Wij vertalen de wegen aldaar maar naar voor ons soms verkeerde wind of helemaal geen wind. Aan de kant voor tegenliggers hoeven we maar zelden. Geniet nog en tot in Dronten
Margriet en Robert