natatoma-on-tour.reismee.nl

nog op het eiland

Het is vandaag donderdag en zijn nog steeds op het eiland Saarmaare het is mooi weer en we hebben zee wind. We staan op een landtong lekker uit te waaien. Marijke leest haar boek en ik ben voor het eerst aan het beeldhouwen. We staan op een soort festival terrein, een paar tenten veel leuke kunst werken en plaatsen waar je kunt eten en drinken, maar de meeste zijn nu gesloten want er is op dit moment geen festival.

1-8

We doen de was , moet ook een keer gebeuren en wandelen daar na in een natuurpark wel veel muggen natuurlijk. Op alle landtongen aan de kust vind je overblijfselen van de bezettingsperiode van de Russen, uitkijk torens en bunkers ze moeten wel erg ban voor ons geweest zijn?! Komen ´s avonds weer terug op de camping.

2-8

We blijven op de camping en besluiten nu de andere kant van de baai te gaan bekijken, op de fiets en daar gaan we. We konden de weg later in het bos niet goed vinden en vragen aan mensen die daar aan de kust een vakantie huis hebben de weg. Prachthuis het lijkt op het huis van Pipilangkous je zou er zo willen wonen, maar ja het is wel ver weg van de bewoonde wereld.

2-8

WE gaan naar Neeme een punt van de kust lopen uren over grote keien naar het verste punt en vinden nog een schedel van een Eibereend voor de verzameling. Heel de dag natuur prachtig en wat een rust.

3-8

Gaan vandaag naar Tallinn de hoofdstad wat we niet wisten dat en een grote Thriatlon wedstrijd was de IRON MAN prachtig om de atleten bezig te zien, maar natuurlijk ook de stad bekeken. Het voldoet aan vergelijkingen van Parijs ( maar wel kleiner) je kunt je daar prima vermaken, historie , mooie gebouwen, kerken , bars , van alles wat prachtig

5-8

We verlaten Tallinn en gaan zuid naar een auto museum ( zie www.laitserrallypark.ee) het museum bleek er niet te zijn maar we hadden kaartjes gekocht, de dame van de kassa ging bellen en zei dat we naar gebouw 5 moesten gaan daar wachtte iemand op ons???! Het bleek later de Baas van het geheel te zijn die vertelde dat het museum nog gebouwd moest worden ( volgend jaar) Hij vertelde dat hij een bescheiden prive verzameling had die dan in het museum zou komen te staan verder ging het hem meer on de skelter baan de race baan en nog wat dingen. Per minuut viel onze mond meer open, hij liet ons alles zien we hadden een klik over auto´s en liet ons alles zien, hij bleek meer dan 60 oldtimers te bezitten van voor de oorlog en uit de Russische tijd . Marijke en ik mochten zelf rond rijden in de oude auto van de van het ministerie van Ukraine. ( of was hij van Putin grapje) Daarna doorgereden naar Haapsula en gekeken bij de oude treien die vroeger van de Tsaar waren en het station was speciaal voor hem gebouwd.

6-8 7-8 8-8

We bezoeken de eilanden en zien veel bijzondere dingen, krijtrotsen, heel oude auto´s, monumenten en verschillende vuurtoren voor de verzameling van Ed. DE derde oudste vuurtoren van Europa hebben we natuurlijk beklommen deze staat in Kopu. op 7-8 namen we de eerste boot naar het volgende eiland Saarmaarra. WE bezoeken oude kerkjes uit 1355 en veel natuur dingen. Alles is hier heel rustig er zijn twee steden ?dorp de rest heeft een naam maar zijn zeker nederzettingen 5 tot 8 boerderijen of nog minder. OP de weg was het erg rustig en Marijke heeft ook weer een stuk gereden om vertrouwd te raken met de bus. We slapen weer in een haven en krijgen gerookte vis aangeboden, Marijke kan niet meer terug en stort zich op de nog warme vis het was heerlijk moest ze later bekennen. Gisten bezochten we de hoofd plaats Kuressaare daar moesten we heen voor het kasteel dat zou bijzonder zijn en dat was het ook we verbleven daar vele uren. Het ging over opgezeten beesten t/m de omwenteling in 1987 leuk om te zien. Later op de dag naar Kaai waar een eeuw voor DC een Meteoriet inslag is geweest.( Bijzonder om te zien boekje over gekocht). Daarna naar Maasi en een ruine kasteel bezocht met prachtige onder aardse gangen.

nel

Zo net alles gelezen ben weer helemaal bij.
Er komt nog een sms je.